onsdag 30 juni 2010

Apotek...

Vad är det med apoteken nu för tiden? Var på apoteket igår, skulle hämta ut ett recept. Hade 10 minuter på mig innan tåget gick, så jag tänkte att det skulle jag lugnt hinna. Eller inte. Var bar en person innan mig i kön, men det tog 5 min för henne att bli färdig. Jaja, tänkte jag, nu är det iaf min tur och jag har ju fortfarande 5 min på mig. Kommer snart vara färdigt. Då får jag reda på varför det står så många människor inne på apoteket: Istället för att skriva ut lapparna och gå och hämta min lilla ask, skriver hon upp namnet, antalet, personnumret och könumret på en lapp. Denna lapp lägger hon sedan underst i en hög till en annan receptarie som sedan skriver ut lapparna, hämtar asken och lämnar ut den. Jag bad dam nummer ett att skynda på lite, eftersom jag hade ett tåg att passa. Fick till svar att de tog det i nummerordning. Fin service! När de 10 min som jag hade till förfogande gått gick jag fram till dam nummer två och bad henne kast lappen, jag hade inte tid att vänta längre. Hon hade nog lite bättre koll på service, hon erbjöd att göra i ordning receptet så jag kunde hämta ut det senare.

Hade jag haft tid att vänta ut receptet hade det inneburit att jag varit tvungen att stå i TRE köer! Visserligen är svenskarna ett köande folk, med det här var ju absurt! Dessutom sjukt ineffektivt, det tog ju lika lång tid att skriva upp allt på en lapp som det faktiskt tar att hämta medicinerna!
Är det så på alla apotek eller är det bara den apotekskedjan? Detta var på Kronans droghandel, är det så på alla ställena eller hur ser det ut?

Ni kan iaf var säkra på att till det apoteket går jag inte igen! Slösar med sina kunders tid och tvinga dem att stå i TRE köer... Nej tack!

1 kommentar:

  1. På de apotek jag gått till så tar man en nummerlapp, väntar på sin tur. Får allt packat och fixat i en liten påse. Vissa betalar man direkt där, andra tar man sin lilla påse och betalar i kassan vid utgången. Ganska snabbt brukar det gå

    SvaraRadera