måndag 16 november 2009

Nya tag med symaskinen

Trots att jag inte kommit på nåt bra märke till mina egna skapelser... Meeen, det blir nog kläder av det iaf :-P För ett par veckor sedan var jag runt på stan och shoppade med min underbara syster, hennes familj och mina föräldrar. Syster var sugen på att köpa lite nya kläder, var typ ett par år sen (iaf med mina mått mätt, och jag shoppar inte ofta). Då blev jag återigen uppmärksammad på hur diskriminerande modet är för stora personer. Varför får inte de ha snygga välsydda kläder i härliga färger??? Det var bara en massa svart och grått - skulle det finnas färg var det murriga färger och kläderna såg ut som tält! Kan man anmäla L*ndex till DO? Jag blev deprimerad - och jag behöver inte ens handla i den avdelningen!!

Bestämde mig iaf för att jag skulle minsann sy lite snygga tunikor till henne (efter att ha frågat om jag fick först, vill inte pådyvla någon nåt de inte vill ha). Så en fredag (när jag slutade lite tidigt så jag faktiskt hann) åkte jag till underbara Gittes och köpte en hög tyger. Så nu har jag klippt ut hennes tunika + en till mig. Hennes blir nog ganska lätt, min blir lite värre, ska ge mig på att sy en krage igen. Blir väl att jag tar med mig tyget till mamma så får hon hjälpa mig :-)

Blev även inhandlat ett snyggt klänningstyg i tyll + ett par andra... Har fina planer för allihop! Nästan så man inte vill jobba, vill hem och sätta tygerna i symaskinen. Längtar lite efter att klippa ut klänningstyget... men först efter tunikorna! Ska försöka hålla mig i skinnet och bara göra en sak i taget. Har ju en del saker att modifiera också, som kappan jag sydde till maskeraden i våras. Fattas fortfarande skärp och hällor... Jaja, det kommer nog det också. Behöver ju en fin kappa till klänningen :-P

Har märkt nu när jag pysslar mer i syrummet att jag saknar ett par saker. Som en hylla att lägga alla tyger i. Har fullt i alla lådorna, börjar bli lite svårt att hålla reda på dem. Men jag har för mig att en liten Billy skulle passa in under snedtaket, så den är iaf på planeringsstadiet. En sak som jag tror ligger långt in i framtiden är ett höj- och sänkbrat bord. Det jag har nu fungerar alldeles utmärkt... när jag syr. När man står och ritar mönster är det alldeles för lågt. Då hade det varit skönt att kunna hissa upp det lite så man inte får så ont i ryggen. Kan undra om de har det också på ikea? Hmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar